B"H
As always, full text here
1) Bereishit 27:1
וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק,
וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת; וַיִּקְרָא אֶת-עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל,
וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי, וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הִנֵּנִי.
2) Midrash Tanchuma on Toldot, Chapter 8
סימן ח
ויהי כי זקן יצחק, זשה"כ (משלי יז) אבן חן השוחד בעיני בעליו אל כל אשר יפנה ישכיל השוחד למה"ד לאבן בכ"מ שנופלת שוברת, מדבר ביצחק שנא' ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו מהו כי ציד בפיו היה צד את יצחק הצדיק בפיו אתה מוצא כל עבירות שהקב"ה שונא כלן היו בעשו (שם ו) שש הנה שנא ה' ושבע תועבת נפשו עינים רמות ל' שקר ידים שופכות דם נקי לב חורש מחשבות און רגלים ממהרות לרוץ לרעה וגו' כשהיה בא עשו מן החוץ היה אומר לאביו אבא המלח מהו שתהא חייבת במעשר, והיה תמה יצחק ואומר ראה בני זה כמה דקדק במצות, והיה אומר לו אביו בני היכן היית היום הזה והוא אומר לו בבית התלמוד לא כך הוא הלכה מן כך וכך, לא כך איסורו לא כך התירו, ומתוך דברים אלו הוה צדו בפיו, על כן אהבו, ורוח הקודש צווחת (שם כו) כי יחנן קולו אל תאמן בו כי שבע תועבות בלבו ולמה כהו עיניו של יצחק מפני שנסתכל בדמות עשו הרשע, ועוד על שהיה מביא ציד ומאכלו וכתיב (דברים יז) כי השוחד יעור פקחים ותכהין עיניו מה כתיב למעלה ותהיין מרת רוח ליצחק ואח"כ ותכהין עיניו, מפני הכעס שהיה מכעיסו לפי שהשכינה היתה שרויה בביתו של יצחק עמד עשו ונטל מבנות כנען והיו נשיו מעשנות ומקטרות לעבודה זרה שלהם ונסתלקה הימנו שכינה מיצחק והיה רואה יצחק ומיצר, אמר הקדוש ברוך הוא הריני מכהה את עיניו שלא יראה ויוסיף צער לפיכך ותכהין עיניו,... ותכהין עיניו למה כהו עיניו, לפי שהיה צפוי לפני הקב"ה שיצחק יברך לעשו, אמר הקדוש ברוך הוא יכהו עיניו ויבא יעקב ויטול את הברכות ולא יהא יודע יצחק למי הוא מברך... ויקרא את עשו בנו הגדול ולמה קורא לו בנו הגדול אלא למדנו שמחניפין לרשעים בשעתן לפי שראה שהעולם הזה בידו קרא לו בנו הגדול, אמר הקב"ה לישראל בעולם הזה לפי שהשעה ביד עשו אתם מחניפים לו וכביכול אף מלכותי אינה מתבוססת, אבל לעתיד לבא אני פורע ממנו ומלכותי מתבוססת, שנאמר (עובדיה א) ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו אותה שעה והיתה לה' המלוכה
ויהי כי זקן יצחק, זשה"כ (משלי יז) אבן חן השוחד בעיני בעליו אל כל אשר יפנה ישכיל השוחד למה"ד לאבן בכ"מ שנופלת שוברת, מדבר ביצחק שנא' ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו מהו כי ציד בפיו היה צד את יצחק הצדיק בפיו אתה מוצא כל עבירות שהקב"ה שונא כלן היו בעשו (שם ו) שש הנה שנא ה' ושבע תועבת נפשו עינים רמות ל' שקר ידים שופכות דם נקי לב חורש מחשבות און רגלים ממהרות לרוץ לרעה וגו' כשהיה בא עשו מן החוץ היה אומר לאביו אבא המלח מהו שתהא חייבת במעשר, והיה תמה יצחק ואומר ראה בני זה כמה דקדק במצות, והיה אומר לו אביו בני היכן היית היום הזה והוא אומר לו בבית התלמוד לא כך הוא הלכה מן כך וכך, לא כך איסורו לא כך התירו, ומתוך דברים אלו הוה צדו בפיו, על כן אהבו, ורוח הקודש צווחת (שם כו) כי יחנן קולו אל תאמן בו כי שבע תועבות בלבו ולמה כהו עיניו של יצחק מפני שנסתכל בדמות עשו הרשע, ועוד על שהיה מביא ציד ומאכלו וכתיב (דברים יז) כי השוחד יעור פקחים ותכהין עיניו מה כתיב למעלה ותהיין מרת רוח ליצחק ואח"כ ותכהין עיניו, מפני הכעס שהיה מכעיסו לפי שהשכינה היתה שרויה בביתו של יצחק עמד עשו ונטל מבנות כנען והיו נשיו מעשנות ומקטרות לעבודה זרה שלהם ונסתלקה הימנו שכינה מיצחק והיה רואה יצחק ומיצר, אמר הקדוש ברוך הוא הריני מכהה את עיניו שלא יראה ויוסיף צער לפיכך ותכהין עיניו,... ותכהין עיניו למה כהו עיניו, לפי שהיה צפוי לפני הקב"ה שיצחק יברך לעשו, אמר הקדוש ברוך הוא יכהו עיניו ויבא יעקב ויטול את הברכות ולא יהא יודע יצחק למי הוא מברך... ויקרא את עשו בנו הגדול ולמה קורא לו בנו הגדול אלא למדנו שמחניפין לרשעים בשעתן לפי שראה שהעולם הזה בידו קרא לו בנו הגדול, אמר הקב"ה לישראל בעולם הזה לפי שהשעה ביד עשו אתם מחניפים לו וכביכול אף מלכותי אינה מתבוססת, אבל לעתיד לבא אני פורע ממנו ומלכותי מתבוססת, שנאמר (עובדיה א) ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו אותה שעה והיתה לה' המלוכה
3) Midrash Tanchuma on Toldot, Chapter 9
סימן ט
ויהי כי זקן יצחק, זשה"כ (תהלים מה) תחת אבותיך יהיו בניך תשיתמו לשרים בכל הארץ, ...שנאמר תחת אבותיך יהיו בניך, מדבר ביצחק אבינו ובאברהם אבינו ... אברהם הוליד צדיק ורשע יצחק וישמעאל, יצחק הוליד צדיק ורשע יעקב ועשו, ... אתה מוצא כל מה שהגיע לאברהם הגיע ליצחק, אברהם כתיב בו זקנה שנאמר (שם כד) ואברהם זקן, וביצחק כתיב בו ויהי כי זקן יצחק
ויהי כי זקן יצחק, זשה"כ (תהלים מה) תחת אבותיך יהיו בניך תשיתמו לשרים בכל הארץ, ...שנאמר תחת אבותיך יהיו בניך, מדבר ביצחק אבינו ובאברהם אבינו ... אברהם הוליד צדיק ורשע יצחק וישמעאל, יצחק הוליד צדיק ורשע יעקב ועשו, ... אתה מוצא כל מה שהגיע לאברהם הגיע ליצחק, אברהם כתיב בו זקנה שנאמר (שם כד) ואברהם זקן, וביצחק כתיב בו ויהי כי זקן יצחק
About half of the Midrash Tanchuma this week takes as its starting point the verse in Source 1) above, particularly the first half concerning Yitzhak's becoming old and his eyesight deteriorating. Chapter 8 (source 2) above) gives three main explanations for Yitzhak's blindness:
a) He was blinded by accepting the shoched /'bribery' of the meat Esav caught for him and/or Esav's deceitful words (here, the Midrash interprets the earlier phrase va'ye'ehav Yitzhak et Esav ki tzayid b'phaiv as meaning that Yitzhak was himself 'trapped' by Esav's mouth);
b) G-d made him blind so that he would not see that the Shekhina had departed from him due to the idolatry of Esav's wives;
c) G-d knew Yitzhak wanted to bless Esav, and therefore made him blind so that Ya'akov would be able to take the blessing without Yitzhak's knowledge.
The factor linking all of these explanations is the relationship between Yitzhak and Esav. Somehow, Esav ends up being the source of his father's blindness despite - or, perhaps, because of? - being the favoured son. By contrast, there is no real interaction between Yitzhak and Ya'akov (undisguised) until the very end of the parsha when the latter is leaving home with the excuse of seeking a wife.
Things become stranger when we look at the next very midrash (source 3) above), which states that kol mah shehagia l'Avraham hagia l'Yitzhak (all that happened to Avraham happened to Yitzhak). The midrash then goes on to compare father and son in several ways - for example e.g. both holid tzadik v'rasha (had a righteous son and a wicked son) and both are described as being zaken (old). However, the midrash does not point out the differences between them: Avraham (reluctantly) banishes Ishmael from his home, yet Yitzhak seemingly does nothing to curb Esav with the result that it is Ya'akov who leaves the family home instead; Avraham is adamant that Yitzhak doesn't marry a Canaanite, yet Yitzhak does not appear to make any effort to prevent Esau marrying Canaanite women despite this distressing him and Rivka; Avraham is described as being both zaken and blessed, but when Yitzhak is zaken he is also blind.
This contrast is especially confusing when we consider that Yitzhak is traditionally seen as symbolising gevurah (usually translated as 'strength' or 'self-control') in contrast to Avraham's chesed. Given the failure of Yitzhak to raise Esav in the same way that Avraham raised him, where exactly is Yitzhak's gevurah in his relationship with his son?
An answer may be hinted at at the end of the midrash in source 2) above, which discusses why Yitzhak refers to Esav as his bno hagadol' when he has already called him by name? The midrash learns from here that one may flatter a wicked person during a period when they are successful (uncomfortable as this may feel...) and that Yitzhak therefore called Esav 'hagadol' becuase he recognised that ha'olam hazeh b'yado (the world is in [Esav]'s hand i.e. power).
However, the opening of the very same midrash states that haya tzad et Yitzhak hatzadik b'phaiv - Yitzhak, even as a righteous man, was 'trapped' by Esav's words. Yitzhak's blindness and its roots in his relationship with Esav therefore show us that there is a very fine line between speaking favourably of someone bad - even if we don't mean necessarily mean it - because of their position of power, and letting ourselves become blinded to their faults altogether.
Shabbat shalom!
RPT
******************
It occurred to me over Shabbat that - while the midrash doesn't explicitly state this - in Rabbinic literature Esav/Edom is often seen as symbolising Rome, who was the dominant power at the time of the destruction of the Second Beit HaMikdash and for several centuries afterwards. This could explain both why Yitzhak saw Esav as being powerful over the world and why the midrash portrays Yitzhak himself as apparently taken in by Esav's bribery. Just a thought, but I thought I'd share it as it adds extra depth to the conclusion of this week's post.
However, the opening of the very same midrash states that haya tzad et Yitzhak hatzadik b'phaiv - Yitzhak, even as a righteous man, was 'trapped' by Esav's words. Yitzhak's blindness and its roots in his relationship with Esav therefore show us that there is a very fine line between speaking favourably of someone bad - even if we don't mean necessarily mean it - because of their position of power, and letting ourselves become blinded to their faults altogether.
Shabbat shalom!
RPT
******************
It occurred to me over Shabbat that - while the midrash doesn't explicitly state this - in Rabbinic literature Esav/Edom is often seen as symbolising Rome, who was the dominant power at the time of the destruction of the Second Beit HaMikdash and for several centuries afterwards. This could explain both why Yitzhak saw Esav as being powerful over the world and why the midrash portrays Yitzhak himself as apparently taken in by Esav's bribery. Just a thought, but I thought I'd share it as it adds extra depth to the conclusion of this week's post.
No comments:
Post a Comment