Monday, 26 March 2012

Vayikra - the Divine Voice

B"H

Full source here 

Sources:

 1) Midrash Tanchuma Vayikra, Chapter 1 (extracts)

רבי תנחום בר חנילאי אומר, מי גבורי כח, זה משה, שאין גבור כמותו, שישראל עומדים לפני הר סיני ולא יכלו לשמוע את קול הדבור, שנאמר, אם יוספים אנחנו לשמוע את קול ה' אלהינו עוד ומתנו (דב' ה כב), ומשה לא ניזוק. ללמדך, שגדולים הצדיקים יותר ממלאכי השרת. שמלאכי השרת אינן יכולין לשמוע קולו (שנאמר, וה' נתן קולו לפני חילו (יואל ב יא)) אלא עומדין ונבהלין. והצדיקים יכולין לשמוע קולו, שנאמר, וה' נתן קולו לפני חילו. כי רב מאד מחנהו (שם), אלו המלאכים, שנאמר, מחנה אלהים זה
[...]
ואם תאמר, כשהיה מדבר עם משה, בקול נמוך היה מדבר, לפיכך היה יכול משה לשמוע. לא היה מדבר אלא בקול מתן תורה ששמעו ישראל ומתו בדבור ראשון, שנאמר, אם יוספים אנחנו וגו' (דברים ה כב). וכן הוא אומר, נפשי יצאה בדברו (שה"ש ה ו). ומנין שבקול מתן תורה היה מדבר. שכן הוא אומר, קול ה' בכח (תהל' כט ד). וכן הוא אומר, ובבא משה אל אהל מועד לדבר אתו וישמע את הקול מדבר אליו (במד' ז פט), הקול שהיה שומע במתן תורה, שנאמר, קול ה' שובר ארזים (תהלי' כט ה), ובו היה מדבר על כל דבור ודבור ועל כל אמירה וצווי. שמא תאמר, שנשמע הקול לישראל מבחוץ. תלמוד לומר, וישמע את הקול, הוא היה שומע בלבד. וכי מאחר שבקול גבוה היה מדבר, למה לא היו שומעים. לפי שגזר הקדוש ברוך הוא על הדבור שיצא והלך אצל משה ועשה לו הקדוש ברוך הוא שביל שבו יוצא הקול עד שיגיע למשה ולא נשמע לכאן ולכאן, שנאמר, לעשות לרוח משקל (איוב כח כה), שכל דבור ודבור שיוצא מפי הקדוש ברוך הוא, הכל במשקל. וכן הוא אומר, ודרך לחזיז קולות (שם שם כו), שעשה לו הקדוש ברוך הוא דרך לאותו הקול שילך אצל משה בלבד, שנאמר, ויקרא אל משה וידבר ה' אליו, אליו היה נשמע ולא לאחר. לכך נאמר, גבורי כח עושי דברו.


Apologies for the shortness of this week's korban - this will probably be the pattern until after Pesach...

Unfortunately I also seem to be making a lot of refuah shleima posts recently - this week's post is l'refuah shleima Aharon ben Leah Touil and zecher all those who passed away in Toulouse. 

 While Moshe's status as the greatest prophet in Jewish history is well established, the above midrash shows a new aspect of his relationship with G-d. Forming part of a series of midrashim linking G-d's calling to Moshe in the opening lines of Vayikra to a verse from Tehillim describing the malachaiv, giborei koach (angels, mighty warriers) who carry out and obey G-d's word, this midrash focuses on the teaching of Rabbi Tanchum bar Chanilai who identifies Moshe as the 'giborei koach' for his ability to hear G-d's kol or voice and survive. 

Rabbi Tanchum notes that in being able to listen to G-d's kol, Moshe is on a higher level than either the rest of Israel (who were only able to hear the first two of the Ten Commandments at Sinai before exclaiming that they would die if they heard G-d's voice any further - see Devarim 5:22), or indeed the angels (justified by the proof-text va'HaShem natan kolo lifnei heilo - and the Lord gives forth his voice before his army - Yoel 2:11). 

However, in order to link this with the opening lines of Vayikra in which G-d speaks to Moshe from within the Mishkan, Rabbi Tanchum is assuming that the kol with which G-d speaks from the Mishkan is the same kol with which G-d spoke to all of Israel on Sinai. If this is the case, could the rest of Israel not also hear G-d - and if so, why would G-d then tell of this to Moshe for Moshe to tell to the people if they could hear Him for themselves?

The midrash itself recognises and answers these concerns (see the section after the square brackets in source 1 above). In order to justify Rabbi Tanchum's statement, the midrash notes that G-d did indeed speak with the same kol with which He spoke at Sinai (referencing the same perek of sefer Tehillim - Tehillim 29 - which forms the highlight of the Kabbalat Shabbat service after Lecha Dodi itself), and in fact claims that this is the kol with which G-d spoke to Moshe in the Mishkan throughout the wanderings in the desert. 

Having established this, the midrash then goes on to tackle the question of why - if G-d was speaking with such a powerful kol - the rest of B'nei Israel were unable to hear it outside the Mishkan. The answer sounds surprisingly like some form of sonic technology - G-d made some form of derech or 'path' for His kol to travel to Moshe such that it could not be heard outside of that derech.

There are several other midrashim which describe the 'sound' experience at Sinai, and it would be well worth looking at these together with the above midrash in light of what we know today about sound waves and how we experience sound. On the other hand, a spiritual perspective we can perhaps also see that - while G-d's kol does not change in power or force - sometimes G-d may choose to direct that kol so that only certain individuals can hear it. Those of us outside of this derech of G-d's choosing may be tempted to say at times that G-d is somehow absent from our world - however, just because we cannot hear G-d's kol does not meant that it is not present...

Shavua tov v'chodesh tov

RPT



 

No comments:

Post a Comment